Kā varam efektīvi mācīties organizācijās?
Man kā organizāciju psihologam vērtīgi šķiet pētījumi par smadzeņu darbību un to, kā cilvēks izzina pasauli, jo tas sniedz svarīgu informāciju par pieaugušo mācīšanos tieši organizāciju kontekstā. Domāju, ka tas ir aktuāli arī citiem HR profesionāļiem, lai varētu veidot efektīvas mācību stratēģijas un iegūt visiem optimālus mācību rezultātus. Piemēram, izprotot cilvēku uzmanības noturēšanas dabisko ritmu un nianses, var būtiski uzlabot mācību procesu. Cilvēki nevar ilgstoši noturēt uzmanību, it īpaši koncentrēties uz jaunu informāciju. Tāpēc optimāli būtu jaunu informāciju pasniegt tikai mācību sākumā, bet atlikušo laiku veltīt atkārtošanai, praktiski trenējoties un noslēgumā atstāt laiku refleksijai, jo tā piešķir iemācītajam jēgu, kas, savukārt, veicina atcerēšanos 💡
Kompetenču attīstības pieejas organizācijā
🧩 mācīšanās organizācijas vidē (praktiskas mācības darbā, sadarbība grupās, darbs projektos)
Pētījumi rāda, ka mācīšanās notiek pakāpeniski un ir balstīta cilvēka pieredzē, turklāt tieši reāla pieredze ir tā, kas aktivizē neironu savienojumus (Goswami, 2008; Swartz, 2011; Rodgers, 2015). Galvenais secinājums no šī būtu, ka tieši praktiskas, reālas situācijas (darba grupas, projekti u.tml.) jebkuras jomas mācībās var atstāt būtiski pozitīvu ietekmi uz jaunu prasmju nostiprināšanu.
🧩 mācīšanās ar trešās personas atbalstu (koučings, konsultēšana, mentorings, treneris)
Kompteneču/mācību vadība iet roku rokā ar karjeras vadību. Tās abas ir kristiski aspekti, lai noturētu darbiniekus. Šajā kontekstā organizācijas piedāvā darbiniekiem arī kādas trešās personas atbalstu attīstībai un mācīšanās procesam, piemēram, trenerus, koučingu, supervīzijas, karjeras konsultācijas.
Piemēram, es karjeras attīstības atbalsta konsultācijās saviem klientiem visbiežāk palīdzu tieši izzināt viņu kompetences, stiprās puses un identificēt, kas ir jāpilnveido, lai pēc tam nonāktu pie karjeras attīstības plāna, konkrētiem mērķiem un izvēlēm. Šajā procesā palīdzu klientiem stiprināt spēju pielāgoties un tikt galā ar dažādiem šķēršļiem, jo mūsdienu vide vairs nespēj nodrošināt nemainīgu darbu, amatu visa mūža garumā.
Tādā veidā var gan veicināt darbiniekos atbildības uzņemšanos par savu attīstību, gan arī pārkvalifikāciju vai jaunu kompetenču un prasmju ātrāku, efektīvāku apgūšanu.
🧩 mācīšanās patstāvīgi (indivīds patstāvīgi mācās un profesionāli attīstās)
Noteikti varam vērot ‘’darbinieka pašvadītas mācīšanās’’ trendu. Proti, cilvēki vairāk uzņemas atbildību par savu attīstību, izzina savas kompetences un prasmes, domā un meklē, kā tās pilnveidot un attiecīgi mācās. Daudzas organizācijas ievieš šīs pašvadītas mācīšanās stratēģijas, piemēram, izveidojot iekšējo, mācību digitālo platformu, kur var izvēlēties atbilstošu saturu sev ērtā laikā un vietā.
📌 Vēl runājot par mācīšanās procesu, ļoti būtisks ir jautājums - kādā vidē tas notiek?
Cilvēkam mācīšanās procesā ir jājūtas psiholoģiskā drošībā, jo smadzenes nespēj mācīties, ja uztver jebkāda veida draudus. Psiholoģiski un emocionāli droša, pieņemoša vide sniedz cilvēkiem iespēju piedzīvot emocijas un tās mācīšanās procesā darbojas kā līme - sasaistot smadzenēs apgūto informāciju. Tā ir vieglāk iemācīties un labāk atcerēties.
📌 Taču optimālam mācīšanās procesam, smadzenēm ir nepieciešams arī kāds cilvēkam aktuāls, personīgs izaicinājums. Tad tiek veltīts resurss, lai iedziļinātos, uztveru un praktizētu jaunās zināšanas.
📌 Mācību laikā nepieciešama vairāku smadzeņu reģionu darbības veicināšana vienlaikus. Lieliski, ja tiek lietots vizuāls, audiāls un kinestētisks integrālais mācīšanās modelis, jo šādā veidā ir dažādi stimuli un tas mazina kognitīvo slodzi, vienlaikus palielina uzmanības noturēšanu un veicina atmiņu (Lisle, 2007; Mattar et.al, 2018; Katai & Toth, 2010).
🔑 Acīmredzami, ka mūsdienu dinamiskajā pasaulē, mācīties un attīstīties ir ne vien iespēja, bet gan obligāta nepieciešamība. Bet, lai mācīšanās organizācijās nebūtu tikai ķekša pēc vai garlaicība/mocības, novēlu profesionāļiem, veidot patiesi interesantas, cilvēku uztverei optimālas un efektīvas mācību programmas 🙌
#mācības #learning&development #neirozinātne #brainbasedlearning